Placówka przeznaczona jest dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Kadrę Pedagogiczną stanowią 24 osoby z odpowiednimi kwalifikacjami do pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo.
Pracownicy charakteryzują się następującymi cechami:
- tolerancja - rozumiane jako unikanie oceniania postępowania, stanu psychicznego i wyglądu innych osób pod kątem reprezentowanych przez siebie wartości i norm.
- wrażliwość i otwartość - na indywidualne potrzeby bytowe, zdrowotne, emocjonalne i społeczne.
- umiejętność zaspakajania potrzeb - innych ludzi bez względu na ich specyfikę.
- pozytywna sprawczość - polegające na konstruktywnym podejściu do problemu i umiejętne go rozwiązanie.
- kultura osobista, takt, życzliwość, empatia, poczucie humoru, umiejętność samorealizacji w miejscu pracy - wykorzystanie swoich upodobań, talentów i zainteresowań.
- troska o swój warsztat pracy i własny rozwój osobowy - korzystanie ze wszystkich dostępnych form kształcenia i samodoskonalenia.
Nauczyciele systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje m.in. poprzez udział w kursach i warsztatach metodycznych, aby lepiej poznać dzieci i ich potrzeby.
Podstawowe cele działalności
- Możliwie najgłębsze przybliżenie warunków i trybu życia mieszkańców do standardów obowiązujących w społeczeństwie.
- Interdyscyplinarne wspomaganie rozwoju każdego mieszkańca w celu osiągnięcia przez niego optymalnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, emocjonalnego, zdrowotnego i społecznego czyli uzyskanie wysokiego stopnia samodzielności i komfortu psychicznego.
Celom tym podporządkowana jest każda sfera działalności Ośrodka - baza i sposób wyposażenia, organizacja pracy personelu merytorycznego i obsługowego, a przede wszystkim metodyka pracy z podopiecznymi. Na terenie ogrodu szkolnego stworzono doskonałą bazę dydaktyczną.
Uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach:
- koła ceramicznego "Gniot"
- koła PTTK "Wędrowiec"
- koła tanecznego "Takt"
- koła fotograficznego "Pstryk"
- koła hafciarskiego "Złote Ręce"
- koła rowerowego "Szprycha"
- klubu sportowego "Wicher"
- na basenie
- na sali sportowej
- z dogoterapii
- z hipoterapii
Ośrodek funkcjonuje w ścisłej integracji ze środowiskiem lokalnym. Organizuje wspólne zabawy, ogniska, zawody sportowe. Od lat uczestniczy w ruchu Olimpiad Specjalnych, ma wielu medalistów oraz sukcesy miedzynarodowe.
Priorytety
- Przygotowanie uczniów do pełnienia funkcji zawodowych.
- Integrowanie działań wychowawczo - opiekuńczych szkoły ze środowiskiem (gmina, rodzina, instytucje, organizacje).
- Personalizacja życia na terenie szkoły - "pozwól mi zrobić to samemu" bazą do rozwoju poczucia własnej tożsamości i wartości.
- Życie w zdrowym środowisku.
- Nastawienie na zdrowie jako wartość.
- Rola człowieka w ochronie środowiska.
- Uświadomienie zagrożeń współczesnego świata.
|